13.02.2008

GJØR DET SELV. MIN MALERSKOLE

Jeg bestemte meg da jeg begynte å blogge at jeg ikke ønsket en blogg som kun viste hva jeg hadde og se "hvor flink jeg er blogg". Synes selv det er artig å kikke i blogger og få tips i tillegg til inspirasjon. Derfor viser jeg i dag hvordan jeg gjør det når jeg maler, og ønsker en slitt finish på tingene. Ja, jeg har registrert at noen blogger viser det samme, men her kommer iallefall min versjon på norsk.Disse skuffene tilhører et stort skrivebord som den stasjonære PCèn bor på. Ønsket en matt, hvit silkeaktig overflate med shabbychic preg. På bildet sees resultatet etter at jeg har brukt produktene på bildet under her.

Start med å vaske gjenstanden du ønsker å male med salmiakkvann. Jotun sin HEFTGRUNN synes jeg personlig er den beste malingen til denne type prosjekter. Den SKAL være OLJEBASERT. Brukes vannbasert blir som regel resultatet brungult.
Riktig utstyr er alfa omega for et godt resultat. Rullen være beregnet for blanke flater, den skal være av skumgummi og for alt i verden ikke den litt hårete typen.Jeg kjøper konsekvent Jotun sin type. Satser en på den billige typen ender det ofte med en tung, dinglete, svampaktig rulle som ikke er brukenes.
Det må 2-3 strøk for å dekke et møbel i f.eks furu. Rull i treets retning og helst nedenifra og opp , da slipper man at det renner. Pass på å ikke ha for mye maling på rullen når du skal male i kroker eller inni utskjærte detaljer.
Puss med sandpapir på hjørner, kanter og de steder en gjenstand naturlig vil bli slitt. Jeg tar litt maling på fingen og stryker et lett slør maling på enkelte plasser hvor jeg har pusset malingen ned. Dette fordi jeg påfører antikkvoks til slutt, den tilfører det nakne treverket fuktighet og dermed vil det mørkne. Jeg ønsker at det nedpussete treverket skal være bart/tørt og sløret hvitt om hverandre da jeg synes det er penest.
Til slutt polerer jeg med Liberon Antikkvoks ,nøytral farge. Voksen gir gjenstanden en silkeaktig finish. Det skal ikke mye til , et tynt lag påføres med fille. La det sitte en stund, poler så med ren, tørr klut.
Dett var dett, håper noen har utbytte av denne lille malerskolen, og føler seg tryggere i hvilken produkter som skal til, lett å gå seg vill i produktjungelen og av erfaring har jeg fått mange ubrukelige råd fra diverse fargehandlere, jeg har gått på limpinnen når de anbefaler andre produkter og endt opp med katastrofale resultater. Ha en fantastisk uke, og tusen takk for skjønne kommentarer og lykkeønskninger som ny tante.
Hun er alldeles nydelig, et usedvanlig vakkert barn som etter to døgn har funnet seg til rette i sitt nye hjem. Hun skjønner ikke helt at hun kan slutte å spise når hun er mett, vil spise til bordet er tomt. Hermer etter norske ord og synger for seg selv på nepalesisk Herlig !
English. This is the way I paint to get the finish that I want. The pictures tells you which products I use. My brothers family have adopted a little girl(3 years old) from Nepal. They arrived 2 days ago and she has already started to talk a little norwegian but she sings in her mother language. She is so beautiful and I do look forward to get to know her. We have to wait a bit before we start visiting them because she must develop attachment to her new mother and father first.I wish you a lovely week and thank you so much for stopping by.

24 kommentarer:

Elzie sa...

Vad du är duktig på att lära ut. Du är inte lärarinna, möjligen *s*?
Själv har jag varit och lånat en massa böcker på bibblo idag. Tänkte se om jag hittar någon inspiration till vår framsida. Den är så tråkig och inte alls välkomnande.
Hoppas du har en bra dag. Här skiner solen, kan du tänka dig?!
Kram Elzie

tania sa...

Hello, I am Mary, I was pleased to your visit and I return I discovered your blog wonderful pity that I do not understand anything of what you say, but I imagine that has happened to you in my well:)
The white pillow with the girl you did you? It is wonderful!
CiaoMary

Anonym sa...

Vilken bra lektion du ger:-)
Blir så snyggt det du har målat.
Åhh, den klockan i dotterns rum är så fin. Synd att jag inte har hittat en sådan här..
Ha en trevlig kväll:-)

Tonje sa...

gode tips og råd tas i mot med takk...kan man egentlig få for mange?? Har sett mange fortelle de bruker voks,men har vært litt usikker på hvilken de har brukt som f.eks Lantlifs verson,hun hadde jo svenske produkter så de finnes vel neppe i norge. Takk for tipset=)

Linda sa...

Hei! Flotte malerråd.Fikk nesten lyst til å prøve med en gang.
Hyggelig at tantebarnet trives.
Kanskje du må bort å synge norske sanger.Er lettere å lære ord på rytme har jeg hørt.Ha en fin kveld!
Hilsen Linda :))

Anonym sa...

Så lekkert! Elsker sånne tutorials!

Anonym sa...

Så flott, tusen takk for fin "malerskole"! Har lurt mer enn en gang på hvordan man skal gå frem for å få best resultat, og ja, det er lett å gå seg vill i måtene å gjøre det på... Ha en fortsatt fin kveld! Synnøve :)

Emmeline sa...

Superduper malerskole. Jeg har ikke laget noen slitt finish på noen av mine malte møbler enda faktisk... Men så sliter vi jo disse møblene så det holder her hos oss ganske så fort likvel, hehehe. Kjekt å ha en malerskole å titte på iallefall, og kjekt å ha en blogg som viser hvordan man gjør ting. Ser du har en flott filosofi med å ikke kjøpe noe til bloggen; det kan vi like. Jeg må nok innrømme at jeg har shoppet litt mer enn det jeg strengt tatt trenger etter at jeg begynte å blogge. Plutselig er jeg liksom i steamen og så er det gjort. Får gjerne en impuls fra en annen og så får jeg VELDIG lyst til å kjøpe noe nytt... Forsøker å skjerpe meg og har ikke vært så verst i det siste. Bortsett fra på mandag altså. Jeg blir jo littegranne svett når jeg skjønner at det er MANGE som umiddelbart kobler hvilken butikk jeg har vært i.... Men likevel; Jeg har ikke bare vært her EN gang, jeg har jo vært her MANGE ganger tross alt! Servicen er ALLTID den samme. sukk. Men nå må jeg visst ta en lang pause før jeg går tilbake hehehehe....
Regner med at det ikke er så mange Ruth Narvestader som har kjøpt polkadot kopper med en skje og en skål der på mandag for å si det sånn. Jeg oppdaget forøvrig at Laura Ashley har flyttet til nye lokaler her forleden? Har enda ikke fått besøkt dem. Trolig må jeg nok bruke lunsjen en dag i neste uke. Den så plutselig ut som en vanlig Laura Ashley butikk sånn som de er i England.... Selv om den gamle butikken trolig hadde litt mer sjel da selvfølgelig. Ha en fin kveld Lisbeth, fin malerskole syns jeg:)

A Seaside House sa...

Veldig kjekt med gode tips:) jeg har bare malt og pusset kantene, har ikke vært helt fornøyd med det, så nå skal jeg prøve denne måten på neste prosjekt!

HildeS/Frøken Fryd sa...

Takk for mange gode tips i Lisbeths maleskole!!!
Eg har ein haug med møbler som skal malast, men det er litt tiltak å komme i gang.
Det er litt lettare når eg kan ha vinduer og dører opne, og slepp så mykje malingslukt:)

Miss.T sa...

Heisann.
Så flott du deler dine malertips..skal selv i gang med et gammel skap som jeg skal pusse ned og male hvitt.. super lesning for meg dette : )

h.espe sa...

Hei, og takk for besøket!

Virkelig fin "malerskole" du presenterer - inspirasjonen er mottatt og klar til å settes ut i livet - TUSEN TAKK!

Ha en herlig kveld - og så sees vi nok igjen :O)

Lilla Blanka sa...

Hej Lisbeth! Tack för besöket och dina snälla ord i min blogg!
Vad bra att du skrev, för nu kom jag till din blogg :) och oj vad mycket fint du visar, jätteroligt också att du visar hur man gör.
Stor kram
Mia

Rumour has it sa...

Hello Lisbeth! Thank you very much for your nice words on my blog. Thanks to your comment I discover your blog and I love it. There are so many Scandinavian blogs about interior and home, it's wonderful. But I think I did not even discover half of that number! I don't speak or read a word Norwegian, but I'm glad that you write also in English and anyway your beautiful pictures talk for themselves. I'll put your link in my list, so I'll be back here. You know what: I like that Laura Ashley's comment about nonsense. Gorgeous humour :)
Love and sunny greetings from Belgium, Marjolijn

Bestefars Verksted. sa...

Så bra at du deler tipsene dine med oss...tusen takk skal du ha for det !!! Har sittet her og kost meg med bruksanvisningen din,og i helgen skal jeg jakte på et offer.......hihihiiii !!! Sender deg en stooor bukett verbale roser,som takk for titten ;) Ha en fin torsdag imorgen ;)

Elzie sa...

Det är bara jag igen. Blev lite nyfiken när jag tittade igenom dina bilder till höger. Vad är egentligen "Ester Bunnies Chicks? Blev som sagt bara nyfiken när jag såg det.
Kram Elzie

Grip dagen sa...

Takk for male leksjonen.
Men jeg har et spørsmål:
Buker du KUN Heftgunn? Ikke maling oppå?

Jeg er på jakt etter et vitrineskap som skal males og "herpes" slik at det ser gammelt ut. Og jeg vil gjerne ha et fint resultat...

Venter på svar!!!

Med vennlig hilsen Marit

Anne-Berit sa...

Tusen takk for maleundervisningen.Man kan sannelig trenge det fra noen som har prøvd og erfart,så dette var bra.Utrolig hvor mange som "tror" de vet,og som lærer bort helt feil,til og med på malerforetninger der man skulle tro de vet hva de snakker om.Du har en flott blogg forresten,mye fint å se her,og gratulere med tantebarnet:o)

tania sa...

Thank you very much, you are very kind stat!
I understand you are good to fair trieste?
Bravissima your blog is a charm!
Good S. Valentino today for anyone who loves is their festival!
Mary

Lene sa...

Tusen takk for gode tips, Lisbeth. Her er masse malingsjobb igjen enda her, men vi tok pause til jul, og den varer enda, hihi :)

Ha en fin Valentinesdag - og smask litt ekstra på noen du er glad i :)

Helene sa...

For en flott innføring i malerverdenen.Bilder av produktene var så appsulutt et pluss. Det er jo en jungel av produkter til samme formål man begir seg inn i når man skal male møbler:0)
Har akkurat fått en gammel komode/ buffe i furu som jeg ønsker og male i hvitt, men slitt stil.
Skal benytte meg av tipsene dine, så slipper jeg å gå på en smell. Får jo som du nevnte ganske så forskjellige tips i butikkene. Gleder meg til å ta fatt på dette i helge

Unknown sa...

Hejsan vännen! Jo jag förståd bra, har redan gjort mig stolsdynor nu, ler. Jag ville bara säga att jag nu har lagt ut dig som min veckans blogg och hoppas att du blir nöjd, är det något som du känner att du vill ändra på eller så, säg bara till så fixar jag detta. Ha en go helg! Kram Petra
www.metrobloggen.se/romantiskahem

Dorthe ♥ sa...

Din blogg är vacker som en saga!

Klem fra Dorthe

My little footprints sa...

Hei Lisbeth!
Jeg blir så rørt av denne lille historien om tantebarnet ditt! Jeg synes det er så herlig! Sikkert en herlig lita dukke ;)
Og tusen takk for fine råd i dag! DEt trenger jeg alltisd! Jeg er ikke noe flink til å behandle før og etter, jeg klæsjer på med hvit oljemaling og det er det.. hihi.. Men jeg ser jo selvfølgelig at det lønner seg med et godt arbeide slik at det blir et nydelig resultat! Jeg skal skrive ned forslagene dine og tenke på det neste gang jeg er i malebutikken!
Ønsker deg en kjempefin helg! Nå må du kose deg masse både ute og inne! Får håpe det blir herlig vær på dere i helgen også!
Klem fra Beth