23.06.2010

SOMMERBLOGGING: EN BITTELITEN BLÅMEIS


Hei alle! Her er det forberedelser til St.Hans-feiring for alle penga. Jeg står på hodet i kakerøre og bollebaking, noe godt må vi ha til midtsommerfesten. Jeg har strengt tatt ikke tid til å blogge, men jeg er en umulius og gjør det likevel:) 
Jeg må fortelle hvordan det gikk med blåmeisbabyene som jeg har hatt i hagen. Da jeg stod opp forrige søndag kikket jeg som vanlig ut vinduet for å se om alt stod bra til med fuglekassen. Det var ikke fritt for at jeg ble veldig skuffet og inderlig lei meg da jeg så fuglemamma komme flyvende med mat. Ingen flytting på gang! Jeg visste det var like før ungene skulle forlate redet, og hadde så håpet det skulle skje en dag jeg hadde fri. Klart jeg hadde lyst til å se fugleungene!
Jeg hadde akkurat fått i meg en kopp kaffe da snuppa hylte: Mamma! Det er en fugl som vil inn! Deretter så jeg Penny katt hoppe en meter opp i luften foran altandøren. Og se her da, hvem som satt på dørhåndtaket! 


Har dere sett noe så yndig! Stakkars liten, den var ikke helt flyvedyktig. Den ramlet ned av dørhåndtaket og landet midt i murpussen som pågår her. Huff og huff, den ble full i sementsand.


Deretter pilte den over plattingen...


..tok peiling på peontreet, og hoppet opp på første grein.


Det var definitivt ikke en lur gjemmeplass, så den fikk en hjelpende hånd. Den var ikke det minste redd, innbiller meg at det er fordi den kjente stemmen min, den er tross alt fostret opp rett utenfor kjøkkenvinduet:) 


Anyways, jeg satt den pent på plass i et passende tre. Det tok ikke lang tid før fugleforeldrene fant ungen, men den satt altså i treet til sene kvelden før foreldrene fikk lokket den i luften. Lisbeth var dermed blåmeisbarnevakt hele søndagen. Herlighet, denne blåmeisfamilien er blitt bedre voktet enn den norske bank :)


Jeg liker så godt bildet over her, det viser nemlig et av naturens under. Fugleungen har de nydeligste og smarteste farger på brystet, den går i ett med treet og er så og si umulig å se, utrolig godt kamuflert. 
 Skjønt Penny katt hadde nok oppdaget den, hun visste utmerket godt hva som foregikk. Hun fulgte ivrig med kan en si....


...fra innsiden av vindusruten altså. Hun hadde husarrest hele søndagen, hoho...hun var ikke blid.
Men som dere vet: katt + fugl = ikke sant! En meget uheldig kombinasjon:) I alt var det 4 unger, alle lever i beste velgående, og alle er nå elever ved pilotskolen. Og ja, fuglekassen er nå flyttet til et bedre egnet sted i hagen. 


Ha en strålende flott St.Hans, folkens!

20 kommentarer:

Bringen Blomster sa...

åh herlighet så søt! Har et trostereir utenfor soveromsvinduet, hvor det har vært 5 dunballer. Nå er det bare 1 igjen, og jeg håper det er fordi de andre er blitt flyvedyktige...
Er jo så artig å følge med på oppveksten :)
-synnøve-

Alettesiriane sa...

å dette var koselig lesing,og å fine bilder av hendelsen i hagen din.Ha en fin feiring !

Mitt hvite hus sa...

ÅÅÅ herlighet for en søt historie... så bra at du hjalp den stakkarn da... jhadde gitt min pus husarest også... uten tvill.. vet absolutt at fugl + katt = ikke sant..


herlige bilder du har tatt..

Klemmer O=))

ENGEL sa...

såååååå nydelige!Håper du får en flott feiring!Har hatt tidenes lengste bloggepause her,men nå er jeg forhåpentligvis tilbake!Ha en super st.hans!

Klæm

Fru Strøms Kvardagspussel sa...

For et herlig innlegg, og for noen herlige bilder ☺ Synes nå nesten litt synd på han da...så utrolig søt ♥

Ønsker deg en fin feiring, klem fra Fru Strøm

Ines sa...

Oh Dear-

I am so in love with this lovely post and all your wonderful photos!Your way to write is so loveabel...

It´s wonderful, that you could help the little birdbaby! God bless you :-))

And I love the photo of Penny- I know these eyes- oh yes :-) I have two cats - they are only in the house- and they have the same eyes, when they look out of the window...

We will hope, that the birds will get their flight lisence :-))

Enjoy your preparation for your midsommer party... it sounds so wonderful :-)

Love and kisses- Ines

gunnhild sa...

Fantastisk bildeserie!
I vår hage er Schnoutzi Pus og jeg bitre konkurrenter om alle slags fugleunger. Hun vil spise, jeg vil redde! Hittil leder jeg overlegent. Jeg har forsøkt å overbevise henne om at mus smaker bedre.
Det ser ikke ut til at hun er overtalt ennå ...
God sankthans!

Siw sa...

Å, for ei rørende historie - såå fin den lille er! :) Blir helt varm om hjertet av bevoktningen,og gjenkjenner pusefakter når hun får husarrest - her blir det høye, grusomme ul.. Så nydelige bilder du har fått til også! Liker tanken på pilotskolen :) Ønsker deg en vakker St.Hans! Klem

Anne (Moseplassen) sa...

Hihi :)
Herlig å få høre mer om blåmeisungene dine :) Morsomt at du fikk komme så nær da! Og visst er de godt kamuflert, jeg må følge lyden for å finne fugleungenr i hagen, men de er nå vanligvis rause med lyden da... ;)

Ønsker deg en finfin sankthans i paviljongen!

Tove `blogg verden sa...

så skjønn historie og fine bilder :) Du blir sikkert å savne de når de er borte skal du se ; )
Ha en hærlig St.Hans feiring!
Klem Tove

Jannicke sa...

Fantastiske bilder, og veldig gøy å høre hvordan dette endte :o)
Klem J.

silje-sin sa...

Så nydelig!! Godt at den kom seg tilbake til huset sitt:) Jeg elsker bloggen din, Lisbeth! Ønsker deg en flott sankt hans! Jeg tenkte å prøve meg på rabarbrasaften, siste "frist" er vel i dag:) klem

KKvinneblogger sa...

For en utrolig søt historie :)
Og for noen imponerende bilder du har fått tatt av den vesle krabaten!
God St. Hans!

Blått til lyst sa...

Ååå, man blir litt mør og myk om brystet av denne fortellingen med de utr!olige bildene!
Snakk om å gripe øyeblikket - eller øyeblikkene. Skjønner kattens frustrasjon. Det er ikke greit å bli nektet å følge sine naturlige instinketer...
Tusen takk for at du delte både en varm historie og sjarmerende bilder med oss!
Klem fra Liv

Simones Country Home sa...

Heia.

Åh så søt den var da. Så koselig å ha slike vakre dyr i hagen sin. ;o))

Ha en super dag i finværet.

Klem Simone ;o)

fru Sandeggen sa...

Næmmen, for en nydelig liten fjærball!

Man blir så svak av disse smårollingen som tumler rundt nå, og det er klart at katta må finne seg i å være inne :)

Ha en fin dag :)

Hilsen Hilde

MissMette sa...

Hei Lisbeth
For en søt historie, både i ord og bilde ♥ Nydelig liten pip, og så artig at den ikke var så redd, godt med en hjelpende hånd :) slike historier varmer i hjerte ♥ og så herlig Penny katt er :)) utrolig nydelig og artig! – tipper hun fulgte nøye med på det som skjedde ute ja… hehe… Ønsker deg en herlig Sankthans feiring, klem fra Mette

Helene sa...

Herlig herlig:)
Koser meg alltid her innpå bloggen din!!! Ikke så veldig bloggete av meg, men elsker lese!!

bikim sa...

AMAZING PHOTOS!
Rosa

Thore Mehl sa...

Herlig med fuglar i hagen. Kjekke bilder. Fint. Takk!